Sunday, July 17, 2011

Workout Yang Boleh Buat

Entri td ada aku sebutkan 2 jenis senaman iaitu lunges dgn squat down. Ok..ini merupakan senaman yg aku belajar semasa dlm TBL dulu...memula mmg agak susah tp kalu buat tiap2 hari ok ler...

Buat setakat hari semlm, aku hanya buat lunges sahaja...dlm seniap exercise yg aku buat...tu pun dalam kiraan 10 jer...sbb mm sakit yooouuu. Apa itu lunges??? Aku nak explain pun x ler reti sgt tp jom kita tgk gambar kat bwh.....

Kedua-dua kaki dibuka mcm gambar di atas dan turun perlahan-lahan sehingga kaki belakang bengkok sedikit Badan mesti straight yer...jgn tunduk ke depan...lps tu naik balik dlm kedudukan asal..ulang ler selagi korang boleh buat.

Senaman ni, aka buat otot bahagian peha, betis dan pinggang terasa tegang. Inilah yg akan membuatkan secara tak langsung akan menguatkan otot bahagian kaki dan boleh mengempiskan perut. Yer ker kenyataan aku nih??? Tolong betulkan kalau salah.

Satu lagi exercise yg aku tak buat lg ialah squat down. Senaman ni utk menguatkan otot punggung dan kaki. Caranya...jom lihat gambar kat bawah

Senang jerk...turun mcm korang nak cangkung tu tp jgn cangkung terus. Mcm Cik Sumi ex-coach aku ckp "mcm korang nak ddk berak tu"


Itu jer exercise yg bleh aku share setakat ini. Kalau ada lg...aku bg tau yer...

Opppsss sebelum terlupa. Entri sebelum ni lupa nak bg tau pengambilan air aku utk smlm. Smlm hampir2 3 liter...

No comments:

Post a Comment